گزارش سومین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل
1395/12/18


وزیر نیرو: مدیریت سیل جنوب کشور با اجرای نظام‌نامه سیلاب/ لزوم ارتقای آمادگی شرکت‌های آب و برق پیش از وقوع حوادث

وزیر نیرو در سومین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت آب و برق گفت: با کمک تجربه‌های قبلی و تدوین نظام‌نامه سیلاب توانستیم سیلاب‌های شدید امسال را با کمترین خسارت پشت سر بگذاریم.
مهندس چیت‌چیان وزیر محترم نیرو در آئین برگزاری سومین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیرعامل صنعت آب و برق با رویکرد مهندسی تمهیدات نوین (سایبری و زیستی) در سالن همایش‌های ساختمان ستادی این وزارتخانه با بیان این مطلب که از پیش‌بینی تدابیر در ارتباط با هریک از انواع تهدید، گفت: پس از حادثه سیلاب دز که اوایل امسال روی داد، در نخستین جلسه شورای عالی آب از مدیران خوزستان دعوت شد تا ضمن بررسی نقاط ضعف و قوت در مقابله با سیلاب، نظام‌نامه مدیریت سیلاب نیز تهیه و به تمام شرکت‌های زیر مجموعه ابلاغ شود.
وی ادامه داد: این امر سبب شد تا با آمادگی بیشتر بتوانیم سیلاب بهمن ماه را مدیریت کرده و بیشترین بهره‌برداری را از آن انجام دهیم
چیت‌چیان افزود: اگر سیلاب دز به‌خوبی مدیریت نمی‌شد، فاجعه جبران ناپذیری برای شهرهای اطراف و استان خوزستان ایجاد می‌کرد.
وی با اشاره به اینکه حادثه خوزستان درس بزرگی برای مدیریت بحران در بخش صنعت آب و برق کشور بود، گفت: با بررسی حوادث و وقایع سال‌های گذشته لازم است با هوشمندی در این جهت حرکت کنیم و به جای مدیریت بحران‌ها بعد از وقوع، بهتر است از وقوع حادثه پیشگیری کنیم.
چیت‌چیان تصریح کرد: ممکن است نتوان به صورت 100 درصد از وقوع یک حادثه به ویژه حوادث طبیعی جلوگیری کرد، ولی آمادگی در مقابل حادثه ای که قرار است اتفاق بیفتد می‌تواند بسیار کمک کند تا مدیریت بحران به صورت صحیح انجام شود.
وی از گستردگی صنعت آب و برق به عنوان یک ویژگی یاد کرد و در ادامه اضافه کرد: ضرورت تداوم بی‌وقفه ارائه خدمات آب و برق و شبکه ای بودن این صنعت بسیار حائز اهمیت است؛ به‌طوری که اگر یکی از پست‌های برق دچار مشکل شود ممکن است سایر شبکه‌های برق کشور نیز از آن متأثر شوند.
وزیر نیرو سپس با اشاره به حادثه ریزگردها در هفته‌های گذشته در خوزستان گفت: گرد و غباری که از کشورهای همسایه وارد خوزستان شد سبب شد تا برق منطقه و در پی آن آب منطقه نیز دچار مشکل شود و با قطع برق تمام فعالیت‌های اجتماعی، اقتصادی،‌ بانک‌ها، عبور و مرور و غیره دچار مشکل شد؛ این نشان از حساسیتی دارد که از این پس نه تنها به شعار آب مایه حیات بلکه برق جریان حیات نیز پایبند باشیم.
وی با بیان این مطلب که در هیچ کدام از استانداردهای صنعت برق جهان شرایطی که بر اثر گرد و غبار برای شبکه برق خوزستان ایجاد شد تعریف نشده بود، افزود: کشور ما همواره با تهدیدهای مختلفی مواجه بوده ولی همکاری مردم و متخصصان داخلی همواره در مبارزه با این گونه شرایط ما را یاری کرده است.
چیت چیان با اشاره به حساسیت صنعت آب و برق و اینکه در حوادث و جنگ‌ها همواره آب و برق اولین اهداف دشمن است، افزود: باید نهایت تلاش خود را از فناوری اطلاعات به‌روز شده و ICT داشته باشیم و با ایزوله کردن آن نگذاریم تا دشمن در اطلاعات ما نفوذ کند.
حمید چیت چیان با تقدیر از شرکت‌هایی که در حادثه برف گیلان و سیلاب خوزستان به یاری همکاران خود از سایر استان‌ها شتافتند، افزود: فقط در اهواز 1200 نفر از شرکت‌های استان‌های همجوار بجز نیروهای بومی در حال انجام وظیفه هستند تا دوباره مشکلی برای برق این استان ایجاد نشود.
وی در بخش دیگری از سخنان خود توجه به اهمیت پیش‌بینی‌های هواشناسی را بسیار حائز اهمیت دانست و افزود: هر عاملی می‌تواند باعث بروز بحران در سازمان‌ها شود و ما وظیفه داریم تا به هر شکل ممکن از بروز موانع جلوگیری کنیم.
وی ادامه داد: برای احصای تهدیدهای جدید از بحران‌های مختلف بایستی جدی تر اقدام کنیم و از مراکز تحقیقاتی و پژوهشی در پیش بینی تهدیدات کمک بگیریم.
 


قائم مقام وزير نيرو: موفقيت در گرو پيشگيري و شکست در جهت غفلت ماست/ ضرورت آموزش همگانی مردم برای مقابله با بحران
قائم مقام وزیر نیرو در سومین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق گفت: موفقیت در گرو پیشگیری و شکست در جهت غفلت ما در حوادث بخش آب و برق اتفاق می‌افتد.
مهندس "ستار محمودی" قائم مقام وزیر نیرو در آئین برگزاری سومین همایش سالانه مدیریت بحران و پدافند غیر عامل صنعت آب و برق اظهارکرد: باید به اصل پیشگیری پایبند باشیم و هرگز در کارها غفلت نکنیم تا با شکست مواجه نشویم.
وی با بیان اینکه کشور ایران وسیع و گسترده با قابلیت‌ها و موهبت‌های بسیار زیاد طبیعی و اجتماعی است که در آن موانع و حوادث زیادی اتفاق می‌افتد، اظهار داشت: اطراف مرزهای ما آتش بپاست و نا آرامی زیادی وجود دارد و کانال‌هایی برای ایجاد بلوا و ناملایمات وجود دارند که برای ما تهدید به شمار می‌روند.
وی با اشاره به اینکه ایران همواره در معرض حوادث طبیعی قرار داشته است و این حوادث در فصول مختلف تکرار شده‌اند، افزود: کارکنان صنعت آب و برق برای اینکه در ارائه خدمات آب و برق اختلال ایجاد نشود در تمام فصول به صورت آماده باش هستند.
قائم مقام وزیر نیرو اضافه کرد: هر جا که از آب و برق استفاده می‌شود، در کنار آن مشکلاتی نیز هست و آب و برق چون کالاهای حاکمیتی هستند، لذا اختلال در ارائه خدمات آنان ممکن است باعث بروز تنش‌های اجتماعی نیز شود.
وی حوزه مسئولیت وزارت نیرو را از عرش تا فرش دانست و افزود: این مسئولیت شامل بالای جو، سطح زمین و منابع آب زیرزمینی خواهد بود.
محمودی ادامه داد: برق فقط به روشنایی و لامپ ختم نمی‌شود، بلکه مانند آب که مایه حیات است، برق نیز حیات اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، امنیتی، صنعتی، کشاورزی، خدماتی، نیروگاهی، آبرسانی و تصفیه‌خانه‌ها را در بر می‌گیرد.
وی با بیان اینکه در داخل سازمان‌ها ساختارهایی برای پدافند غیر عامل، مدیریت بحران،‌ مدیریت ریسک HSE وجود دارد، افزود: این موارد وقتی داخل زنجیره قرار می‌گیرند همه از یک جنس هستند و با هم ارتباط دارند، لذا بایستی همواره پیشگیری را که کم هزینه تر است مد نظر داشته باشیم.
قائم‌مقام وزیر نیرو آنگاه با اشاره به اینکه امروزه مشکل خوزستان فقط ریزگردها نیستند بلکه تهدیدات سایبری و سایر ابزارهای آسیب رسان نیز ایجاد مزاحمت می‌کنند افزود: همان طوریکه در صحنه فیزیکی کار می‌کنیم نیاز است تا فعالیت‌های خود را دز بخش نرم افزاری نیز گسترش دهیم و به مقاوم سازی تاسیسات در بحث پدافند غیر عامل نیز بپردازیم.
وی با اشاره به اینکه وجود پدیده ریزگردها در خوزستان و برف در مازندران به عنوان مانورهای طبیعی و واقعی هستند، گفت: همکاران صنعت آب و برق همچون سربازان جبهه نبرد، برای مقابله با حوادث طبیعی و غیر طبیعی به‌صورت شبانه روزی در حال آماده باش هستند تا خللی در ارائه خدمات آب و برق برای هموطنان ایجاد نشود.
ستار محمودی در ادامه با اشاره به اینکه بایستی در خصوص زنجیره پدافند غیر عامل، مدیریت بحران، مدیریت ریسک،‌HSE به دانش روز مسلط باشیم و از دانشگاه‌ها نیز بهره ببریم، افزود: در زمان وقوع حوادث و بلایای طبیعی کمک‌های مردمی بسیار مفید است و باید از آنان بهره جست.
وی با بیان اینکه اگر زلزله ای در کلان شهری مانند تهران رخ دهد سازمان‌ها به تنهایی نمی‌توانند تمام مشکلات را حل کنند افزود: آموزش همگانی مردم برای مقابله با بحران و کمک گرفتن از آن‌ها در زمان وقوع حوادث می‌تواند به مهار بحران کمک شایان توجهی کند.



مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو: سال 95 سالی پرحادثه برای صنعت آب و برق/ هماهنگی شرکت‌ها و ستاد وزارت نیرو نقطه قوت مدیریت بحران‌ها 
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو گفت: سال 95 سالی پرحادثه برای صنعت آب و برق بوده که با هماهنگی شرکت‌ها و ستاد وزارت نیرو به خوبی مدیریت شده است.
مهندس "ميثم جعفرزاده" مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو در سومين همايش سالانه مديريت بحران و پدافند غير عامل صنعت آب و برق با رويکرد مهندسي تمهيدات نوين (سايبري و زيستي) در سالن همايش هاي ساختمان ستادي اين وزارتخانه با بيان اين مطلب که هرگز در مقابل حوادث تسليم نشده ايم افزود: هيچگاه تسليم نشديم و لب به گلايه هم نگشوديم و همواره حوادث را به فال نيک گرفته و خود را در معرض آزمون الهي براي خدمت به هموطنان ديده ايم.
وي افزود: خدا را شاکريم که تاکنون از حوادث رو سفيد بيرون آمده­ايم و تلاش مي کنيم که از اين پس نيز شرمنده مردم نشويم.
جعفر زاده با اشاره به اين مطلب که سالي که گذشت ، به گواه آمار و مستندات موجود، يکي از سال هاي پر حادثه بوده است، گفت: بهار گذشته را با وقوع حادثه سيلاب سد دز آغاز کرديم و به تدريج طوفان و سيلاب و برف و بوران تمام نقاط کشور را در بر گرفت.
وي تصريح کرد: شايد کمترين نقطه اي از کشور وجود داشته باشد که در سال جاري حتي براي يک بار دچار حادثه و بحران نشده باشد.
مديرکل دفتر مديريت بحران و پدافند غيرعامل وزارت نيرو با بيان اينکه امسال هماهنگي خوبي بين شرکت هاي استاني و شرکت هاي مادر تخصصي و حوزه ستادي وجود داشت، گفت: اين هماهنگي باعث شد تا در زمان وقوع حادثه، تا بازگشت به شرايط کمي و کيفي آب و برق، لحظه اي وقفه ايجاد نشود.
وي ادامه داد: اين آزمون براي هماهنگي نقطه عطفي بود تا با شناسايي نقاط ضعف و قوت، ارائه راهکاري براي آينده باشد.